Dodano: 28 marzec 2018, 04:41

Symbolika sedna wiary

W Wielkim Tygodniu chrześcijanie obchodzą sedno swojej wiary. Punktem kulminacyjnym jest Triduum Paschalne o cierpieniu, śmierci i zmartwychwstaniu Pana. Początkiem Wielkiego Tygodnia jest zaś Niedziela Palmowa, kiedy to chrześcijanie wspominają triumfalne wejście Jezusa do Jerozolimy. Już ten dzień pokazuje nam polaryzację „świętego tygodnia”: z jednej strony radosne „Hosanna!” wiwatujących Żydów, z drugiej krzyki „Ukrzyżuj Go!” w Wielki Piątek.

Jednak obok liturgii i Kościoła wokół świąt wielkanocnych powstało także wiele symboli. Wielkanoc dziś nie jest do pomyślenia bez jaj i zajęcy. Ale czy one faktycznie nie mają żadnego znaczenia religijnego? Jaja kurze lub czekoladowe – jaj wielkanocnych mamy mnóstwo, w wielu kolorach. Najbardziej znaną tradycją wielkanocną jest rozdawanie jaj i ich jedzenie. Jajo – symbol życia – ma wiele różnych znaczeń, które zostały częściowo przeniesione na chrześcijańskie święta wielkanocne. Już w czasach pierwszych chrześcijan jajo symbolizowało Zmartwychwstałego. Jak grób trzyma ono życie w zamknięciu – tutaj ukazuje się powiązanie do zmartwychwstania Chrystusa.

Tradycja rozdawania jaj zdaje się mieć wiele zaczątków. W przeszłości nie można było w czasie wielkiego postu spożywać jajek, jednak nie dało się zabronić kurom znoszenia ich. Dlatego ta nadprodukcja musiała być jakoś zakonserwowana. Jaja gotowano i za pomocą roślin farbowano. Tym samym można było łatwo odróżnić ugotowane od surowych. Dzieci lubią jaja wielkanocne szczególnie ze względu właśnie na ich różne kolory. I jaja te w poranek wielkanocny zajączek – jak tłumaczy się dzieciom – chowa w ogrodzie.

A dlaczego właśnie zając stał się symbolem Wielkanocy? W mitologii greckiej zając, podobnie jak jajo, jest symbolem życia i płodności. W Bizancjum zając był już symbolem Chrystusa Zmartwychwstałego. Zając nie ma powiek, „nie śpi” podobnie jak Chrystus, który nigdy nie zasnął na wieki. Zając wielkanocny łączony jest również z Trójcą Przenajświętszą. Istnieje średniowieczny obraz, pokazujący trzy zające, które są ze sobą tak połączone uszami, że wspólnie tworzą trójkąt. W katedrze w Paderborn jest tzw. okno trzech zajęcy (Dreihasenfenster), które zachowało się mimo bombardowań podczas II wojny światowej.

Wielkanoc to więc czas symboli, które wraz z liturgią tworzą całość i jeżeli tak też będą rozumiane, pozostaną wciąż żywe.

Autor: Bernard Gaida